Deprimerad granne

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 11 månader av Kent.
  • Författare
    Inlägg
    • A
      Anonym

      Hej, jag har en äldre granne som nyligen förlorat sin hund. När vi flyttade in i området för 10 år sedan minns jag denna skällande lilla terrier och tänkte att herregud hur ska jag stå ut med denna lilla aggressiva hund. Men med tiden lärde jag känna henne och insåg att hon betydde allt för min granne som är strax över 80 år. De båda var vårt ”hemlarm” då de alltid vandrade runt i slowmotion runt kvarteret. Den lilla terriern fick min granne att komma ut och var hans social räddning. För några veckor sedan stod han ensam på garageuppfarten och såg förvirrad ut. Jag gick fram och frågade hur det var och han brast ut i gråt. Den lilla hunden hade dött och han var helt förtvivlad. Jag kramade honom och beklagade. Han gick in. Nu har det gått flera veckor och jag har inte sett honom. Inga promenader längre. Alltså ärligt, jag tycker så sjukt synd om honom. Ska jag knacka på? Hur sjutton kan jag stötta min granne. Han kommer ju att dö av ensamhet. ☹

    • Djurfrid

      Hej!
      Vilken jobbig situation och vilken fin granne du är. Din granne har förlorat sin bästa vän och följeslagare och har troligen tappat livsgnistan något. Kan du knacka på och fråga hur han har det? Vet du om han har någon som brukar komma på besök? Det är inte lätt att veta hur man ska agera, men att visa empati i en svårt stund kan inte bli fel. Hunden var sannolikt en anledning för din granne att gå ut, kanske finns det någon hund i närheten som behöver promenadsällskap när matte och husse är på jobbet. En senior hund som behöver en ny familj kan också vara ett alternativ framåt. Det du kan göra är att vara en god granne och en klapp på axeln kan räcka lång väg.

    • K
      Kent

      Hej, jag håller absolut med Djurfrids svar. Det bästa är om han kunde ta sig ann en senior hund. Vet att djurskyddet.se och hundstallet.se har många husdjur som behöver en ny familj. Du kanske kan hjälpa honom att hitta en ny kompis? 🙂 Och det måste inte vara en hund. Katter är ju också stora personligheter. Lycka till och hoppas att din granne snart mår bättre.

  • Du måste vara inloggad för att svara.