Saknaden är tung

  • Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 10 månader av Frida.
  • Författare
    Inlägg
    • M
      Mikke

      Ficka avliva familjens Kungspudel i november. Han hade fått en tumör i buken och blev snabbt sämre. Jag trodde att jag skulle komma över det snabbare, men saknar våra promenader så och hör honom ibland gå omkring i huset. Riktigt kusligt faktiskt! är stark inför barnen, men saknaden är väldigt tung! Funderar på att köpa en ny hund, men det känns samtidigt svekfullt mot Laban. Sedan frågar man sig om man kommer att älska den nya hunden lika mycket. Vad gör man??

    • M
      Molive

      Jag förlorade en katt för flera år sedan. Har skaffat nya katter men kan fortfarande sakna henne, vissa beteenden som hon hade. Det betyder inte att jag inte tycker om de nya, det finns plats för dem också i hjärtat!

    • ML
      Maria L

      Ja, det där att man hör djuren omkring en är mycket speciellt. Ja tycker inte att du sviker Laban om du skulle köpa en annan hund, eftersom de alla är unika individer och inte kan ersättas i hjärtat.

    • U
      Ullis

      Jag hörde också min katt flera år efter att hon gått bort. Kunde också vakna på natten och känna tyngden på täcken över benen där hon brukade ligga. Det var fint och kusligt på samma gång. Vi älskar olika individer på olika sätt, både människor och djur. De tar inte ut varandra utan ryms alla i vårt hjärta.

    • K
      Kent

      Ja, det är så himla jobbigt. Det är två år sedan vi fick avliva vår labbe-tjej Tora. Hon var 12 år gammal och både såg och hörde dåligt. Sedan tappade hon all aptit och ork och höfterna var inte bra. Vi gjorde det för att hon inte skulle lida, men så hemskt det var att behöva ta beslutet.

      idag mår familjen bättre. Ofta pratar vi om henne, alla påhitt hon hade för sig och saknaden finns hela tiden där. Allt eftersom tiden gått, känns det inte längre som ett svek att skaffa en ny hund. Vi funderar på om vi ska ”våga” skaffa samma ras eller om vi kommer att jämföra den nya familjemedlemmen med Tora.

      • F
        Frida

        Hej Kent,
        Ja det kan kännas konstigt att skaffa samma ras igen, men på ett annat sätt känns det tryggt. Vår tax, Trixan, gick bort för 1,5 år sedan. Hon blev också 16 år. Hon bara somnade. Det var chockartat för vi hade inte märkt att hon var speciellt dålig -visst sov hon mest och var trött, men glimten fanns kvar i ögonen.

        Vi skaffade en ny tax för några månader sedan och det känns inte alls som ett svek mot Trixan, utan tvärtom, lite som att hedra henne istället. Vår nya Pluttan kan aldrig bli en ny Trixan, men hon är sin egen person och allt eftersom lär vi känna Pluttans personlighet. Vi njuter varje minut vi är med henne 🙂

  • Du måste vara inloggad för att svara.